Kinderopvang controle
Aanvullende informatie
Als u als ouder een klacht hebt over een organisatie in de kinderopvang, gaat u eerst met uw klacht naar de organisatie zelf. Als u geen reactie krijgt of uw klacht wordt niet serieus genomen, dan kunt u binnen 3 maanden uw klacht indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang.
Hebt u als ouder een conflict met een organisatie in de kinderopvang? Dan kunt u uw klacht melden bij de Stichting Klachtencommissie Kinderopvang.
Wat moet ik doen?
U moet het inspectierapport van de toezichthouder kinderopvang op uw website plaatsen. Als u geen website hebt, moet u het rapport ter inzage leggen op een voor ouders en personeel toegankelijke plek.
Hoe werkt het?
De GGD-inspecteur komt onaangekondigd langs en controleert of:
- uw pedagogische beleidsplan in de praktijk wordt nageleefd
- er genoeg medewerkers aanwezig voor het aantal kinderen in de opvangaanwezig voor het aantal kinderen in de opvang
- de groepen niet te groot zijn
- elke medewerker een verklaring omtrent gedrag (VOG) heeft
- elke medewerker de juiste diploma's heeft
- er sprake is van een veilige en gezonde opvanglocatie
De inspecteur stelt ook vragen aan de oudercommissie. De GGD maakt van de inspectie een rapport op.
Voor ouders
In het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) vindt u gegevens van alle organisaties in de kinderopvang die bij start aan de wettelijke eisen voldoen. Hier vindt u ook het registratienummer van elke organisatie. Dit nummer kunt u nodig hebben als u kinderopvangtoeslag aanvraagt. Op de website van het LRK kunt u ook de GGD-rapporten downloaden.
Wat is het?
Het is belangrijk dat een kindercentrum, gastouderlocatie of peuterspeelzaal van goede kwaliteit is. Als u een organisatie in de kinderopvang hebt, wordt uw locatie daarom ieder jaar gecontroleerd door een inspecteur van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD).
Vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Neem contact met ons op.
Petra Werkman
Klantcontactmedewerker