Uitkering voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)
U kunt een uitkering van de gemeente krijgen als u 55 jaar of ouder bent en stopt met uw werk als zelfstandige. Dit heet een IOAZ-uitkering (Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen-uitkering). Deze uitkering krijgt u alleen als u onvoldoende inkomen hebt om van te leven.
U kunt de uitkering aanvragen als u moet stoppen als zelfstandige of uw eigen bedrijf verkoopt. U vraagt de uitkering aan bij de gemeente.
Hoe werkt het?
U kunt een IOAZ-uitkering krijgen als u voldoet aan enkele voorwaarden:
- U bent gestopt of moet stoppen als zelfstandige.
- U bent tussen de 55 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd.
- U hebt onvoldoende inkomen om van te leven.
- U hebt minimaal 10 jaar als zelfstandige gewerkt. Of u hebt minimaal 3 jaar als zelfstandige gewerkt en daarvoor 7 jaar in loondienst gewerkt.
- U hebt 1225 uur of meer per jaar als zelfstandige gewerkt. Werkte uw partner ook mee in het bedrijf? Dan moet u minimaal 875 uur per jaar hebben gewerkt in het bedrijf en uw partner minimaal 525 uur.
- De winst uit uw bedrijf was de laatste 3 jaar, samen met eventuele andere inkomsten, minder dan € 27.493 bruto gemiddeld per jaar.
- U kunt met uw bedrijf in de toekomst niet meer dan € 30.854 bruto per jaar verdienen. De gemeente onderzoekt dit.
Online check
U kunt ook een online vragenlijst invullen om te kijken of u in aanmerking komt voor een IOAZ-uitkering. Dit kan via de website Ondernemersregelingen. Hier kunt u ook digitaal uw aanvraag indienen.
Wat moet ik doen?
U vraagt de IOAZ-uitkering aan bij de gemeente. Doe uw aanvraag vóórdat u stopt als zelfstandige. Binnen 1½ jaar na uw aanvraag moet u gestopt zijn als zelfstandige.
U ontvangt vanzelf bericht of u de uitkering krijgt.
Wat moet ik meenemen?
U kunt uw aanvraag digitaal doen via www.ondernemersregelingen.nl/ooststellingwerf.
U kunt ook uw aanvraag persoonlijk doen op het gemeentehuis. Hiervoor maakt u eerst een afspraak door te bellen met 140516. Neem bij uw afspraak de volgende documenten mee:
- identiteitsbewijs van u en uw eventuele partner
- bewijs burgerservicenummers van u en uw eventuele partner
- bewijzen van inkomen van u en uw eventuele partner en kinderen
- bewijzen van schulden van u en uw eventuele partner en kinderen
- bankafschriften van de lopende rekeningen over de laatste 3 maanden van u en uw eventuele partner en kinderen
- bewijzen van uw arbeidsverleden
- eventuele bewijzen van de beëindiging van vorige uitkeringen
- eventueel een echtscheidingsvonnis
- de jaarrekeningen van de afgelopen 3 jaren
- berekend vermogen (indien bekend)
- berekende schuld
- andere gegevens over uw vermogen
Hoe lang duurt het?
Nadat de gemeente uw aanvraag en alle gevraagde gegevens heeft ontvangen, krijgt u binnen 8 weken bericht. Deze termijn kan eenmalig met 8 weken worden verlengd. Van een eventuele verlenging ontvangt u bericht. De termijn van afhandeling bij de Ioaz is soms langer omdat de gemeente advies bij het Instituut Midden- en Kleinbedrijf inwint.
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.
Vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Neem contact met ons op.
Petra Werkman
Klantcontactmedewerker