Organogram gemeente Ooststellingwerf

Directie/programmamanagers

Team Control

Het team Control houdt zich bezig met de (interne) controle binnen de gemeente. Daarnaast zorgt dit team voor het beleid op het gebied van informatiebeveiliging en privacy.

Team Openbare Ruimte 

Het team Openbare Ruimte beheert en onderhoudt de openbare ruimte. Zij houden zich bezig met groen (bomen, struiken, bermen) en grijs (water, wegen, bestrating).

Ruimte en Economie

Het team Ruimte en Economie richt zich op alles wat met de fysieke leefomgeving te maken heeft. Het team zorgt voor beleid en planontwikkeling op het gebied van ruimtelijke ordening en stedenbouw, wonen, economische zaken, recreatie en toerisme, landschap, milieu en duurzaamheid, warmte- en energietransitie, circulariteit, (maatschappelijk) vastgoed, onderwijshuisvesting .

Samenleving

Het team Samenleving maakt beleid voor het sociaal domein. De medewerkers in dit team adviseren het college van B&W en de gemeenteraad en sturen op de realisatie van de doelen. 

Dienstverlening

Het team Dienstverlening zorgt voor mensen, zowel intern als extern. De medewerkers van het Klant Contact Centrum (KCC) zijn het eerste aanspreekpunt voor inwoners: aan de receptie, de balie en de telefoon. De bodes en de mensen van facilitaire dienstverlening helpen alle medewerkers met praktische zaken en zorgen voor een veilige en prettige werkplek. 

Bedrijfsvoering Staf

Team Bedrijfsvoering staf ondersteunt en adviseert de hele organisatie op het gebied van communicatie, personeelszaken en -beleid, openbare orde en veiligheid, organisatie van evenementen en ondersteuning van bestuur en directie.

Werk & inkomen, budgetadvies

Het Gebiedsteam ondersteunt kwetsbare inwoners die het (tijdelijk) niet zelfstandig redden. De uitvoering van de Participatiewet, Jeugdwet, Wet op de gemeentelijke schuldhulpverlening en Inburgeringswet ligt bij dit team. 

Wmo/Jeugd

Het Gebiedsteam ondersteunt kwetsbare inwoners die het (tijdelijk) niet zelfstandig redden. De uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ligt bij dit team. Is ondersteuning niet genoeg, dan zetten zij specialistische hulp in en blijven regie houden op de ontwikkelingen in het huishouden, vanuit de gedachte: één huishouden, één plan, één contactpersoon.

Backoffice Sociaal Domein

Bij de Backoffice vindt uitbetaling plaats van de bijzondere bijstand en loonkostensubsidies. De parttime inkomsten worden verrekend en de debiteuren worden in het kader van de Participatiewet beheerd. Zij verzorgen ook het berichtenverkeer en controleren de declaraties van zorgaanbieders op het gebied van de Jeugdhulp en Wet maatschappelijke ondersteuning.

Het team is verantwoordelijk voor correcte financiële administratie en goede data. 

Belastingen en vastgoedinformatie

Dit team houdt zich bezig met het beheer en de verwerking van belasting- en vastgoedinformatie binnen de organisatie. Denk hierbij aan het heffen en innen van gemeentelijke belastingen, het beheren van vastgoedgegevens en het zorgen voor accurate en up-to-date informatievoorziening. Het team werkt nauw samen met andere afdelingen, externe instanties en inwoners om belastingprocessen soepel en transparant te laten verlopen. Efficiëntie, nauwkeurigheid en dienstverlening staan centraal in het werk van het team.

Griffie 

De griffie is de adviseur en sparringpartner voor de gemeenteraad. Het zorgt voor de optimale afstemming van het bestuurlijke proces. De griffie ontwikkelt en bewaakt procedures en verzorgt de ondersteuning van de gemeenteraad. De griffie vertaalt trends en ontwikkelingen in de samenleving naar de gevolgen voor de lokale democratie. De griffie werkt aan een goede afstemming tussen de verantwoordelijkheden van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de ambtelijke organisatie.