Onjuiste inschrijvingen melden

Denkt u dat er iemand op uw adres ingeschreven staat die er niet (meer) woont? Bijvoorbeeld omdat u post voor die persoon krijgt? Of omdat het aantal personen dat op uw adres ingeschreven staat niet klopt? Geef het door aan de gemeente. De gemeente kan besluiten om een adresonderzoek te starten.

Onjuiste inschrijving melden

Gaat uw melding over een gezinslid?

Wanneer een gezinslid niet langer op uw adres woont kunt u dit ook melden, dan vraagt de gemeente onder andere om:

  • contactgegevens van het ge­zins­lid
  • zijn/​haar nieu­we adres
  • in­for­ma­tie over zijn/​haar werk of op­lei­ding
Wat gebeurt er met de melding?

De gemeente bekijkt uw melding over de onjuiste inschrijving en kan besluiten om een 'adresonderzoek' te starten. Bij een adresonderzoek wordt gecontroleerd of één of meerdere personen op een bepaald adres ingeschreven staan, en of die daar ook echt wonen.

Het onderzoek

Een adresonderzoek begint met een check in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarna worden er brieven verstuurd. In sommige gevallen kan een huisbezoek afgelegd worden. Dit hangt af van de reden waarom het adresonderzoek is gestart.

Hoe lang duurt het?

Een adresonderzoek duurt in de meeste gevallen maximaal 3 maanden. Als blijkt dat de persoon inderdaad niet meer op het adres woont, dan wordt hij of zij uitgeschreven.

Tijdens het onderzoek

Tijdens het adresonderzoek kunnen andere overheidsinstanties u vragen stellen over de persoon die volgens u op uw adres ingeschreven staat. U kunt tegen deze instanties zeggen dat deze persoon ‘in onderzoek staat’.

Adreswijziging doorgeven

Wanneer u verhuisd binnen de gemeente is het belangrijk dat u op tijd uw adreswijziging doorgeeft. Meer informatie hierover vindt u op de pagina 'verhuizing doorgeven'.