Durf hulp te vragen bij geldzorgen
“We praten weinig over geld, waardoor het hebben van geldzorgen een beladen onderwerp kan zijn, vertelt Thamar Mollema, budgetadviseur bij gemeente Ooststellingwerf. “Inwoners met geldzorgen denken vaak dat zij alleen zijn, terwijl financiële stress iedereen kan overkomen. Je verliest bijvoorbeeld je baan, je gaat scheiden of je wordt ziek.”
Samen met haar collega’s bij het Gebiedsteam van de gemeente, Jolanda de Vroom, Nelleke Olthof en Bonnie de Boer, staat ze klaar voor iedereen in de gemeente met geldzorgen of vragen over hun budget. „We helpen inwoners die moeite hebben om financieel het overzicht te houden, niet op tijd hun rekeningen kunnen betalen of hulp nodig hebben bij het treffen van betalingsregelingen”, vertelt Jolanda. „Wat de financiële hulpvraag ook mag zijn, wij denken graag mee.”
Met welke vragen kun je terecht bij de budgetadviseur?
- Ik heb moeite met rondkomen en kom iedere maand (net) te kort waardoor er nu rekeningen blijven liggen. Wat nu?
- Ik ben mijn baan kwijt en ik weet niet hoe mijn financiële plaatje eruit komt te zien. Wat moet en wat kan ik aanvragen?
- Ik leef op bijstandsniveau, heb ik alles wel aangevraagd waar ik recht op heb?
- Ik ben zzp’er of ondernemer en het lukt mij niet om de eindjes thuis financieel aan elkaar te knopen. Wat nu?
- Ik heb loonbeslag en kom daardoor niet uit met mijn betalingen. Klopt het bedrag dat ingehouden wordt wel?
- Ik heb schulden en ik zie zelf geen oplossing meer. Kan iemand mij helpen?
Vroegsignalering
“Vaak zoeken we ook zelf het contact op met onze inwoners. Dit doen wij wanneer we bijvoorbeeld een signaal krijgen van een drinkwaterbedrijf, verhuurder of energieleverancier dat rekeningen niet meer betaald worden. Als het telefonisch niet lukt, sturen we een mail, appje of gaan we op huisbezoek”, vertelt Jolanda. Sinds 1 januari 2021 is vroegsignalering een wettelijke taak van gemeenten. Betalingsachterstanden worden door woningcorporaties, energieleveranciers, zorgverzekeringen en het waterbedrijf gemeld bij de gemeente. De gemeente benadert inwoners met betaalachterstanden om hen hulp aan te bieden. “Hierdoor kunnen we eerder mensen helpen die door betalingsachterstanden in een schuldensituatie dreigen te komen.”
Trek op tijd aan de bel
“Mensen denken dat ze eerst echt in de problemen moeten zitten voordat ze contact met ons opnemen. Ze schamen zich of denken het zelf nog wel op te kunnen lossen. Maar hoe eerder ze bij ons aan de bel trekken, hoe beter”, vertelt Jolanda.
“Durf te vragen”
Dat wordt door een inwoner met geldstress graag onderstreept. Anoniem doet ze haar verhaal in de hoop anderen daarmee te helpen. „Ik was al een tijdje met mijn financiën aan het goochelen. Ik vulde het ene gat met het andere, totdat ik de zwemlessen van mijn zoon niet meer kon betalen. Ik heb toen het Gebiedsteam van de gemeente om hulp gevraagd. Vanuit een fonds kon ik steun krijgen voor de kosten van zwemles. Budgetadviseur Bonnie heeft mij geholpen om weer overzicht in de financiën te krijgen. Daardoor werd ook helder waar ik op kon bezuinigen. Door tijdig in te grijpen, heb ik voorkomen dat we dieper zijn gezonken. Onze financiën zijn nu weer op orde.
Mijn advies aan anderen: durf ook hulp te vragen en wacht daarmee niet te lang. Financiële problemen kunnen zich snel opstapelen. Probeer dat te voorkomen en neem gewoon contact op met het Gebiedsteam.”
Meer informatie of vragen
Je kunt het Gebiedsteam op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur bellen via 0516 82 01 00. Of mail jouw vraag naar budgetadvies@ooststellingwerf.nl.